Woda, jako źródło zdrowia

Woda, jako źródło zdrowia

Ciało człowieka w 60% składa się z wody Stanowi 80% naszego mózgu i aż 86% krwi. Jest podstawowym elementem wszystkich komórek oraz płynów ustrojowych. Jej ilość zależna jest w dużym stopniu od wieku i płci. Ciało kobiet zawiera mniej wody niż ciało mężczyzny. Jest to ściśle związane w większą tkanka tłuszczową u kobiet. Nie zmienia to jednak faktu, że woda jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Już 2-procentowy deficyt powoduje zmęczenie, zawroty głowy, zaburzenia koncentracji , natomiast 10-procentowy niedobór może być niebezpieczny dla życia. Dlatego tak ważne jest regularne nawadnianie naszego organizmu. Warto pamiętać, że człowiek bez dostępu do wody pitnej przeżyłby zaledwie kilka dni.

A co jeszcze daje nam regularne picie wody?

  1. Poprawia wygląd, nawilżenie i elastyczność skóry. Już po kilku tygodnia skóra staje się jędrniejsza, nawilżona, zmarszczki delikatnie spłycają się, a skóra staje się promienna . Spożywanie duże ilości wody jest również niezbędne podczas walki z cellulitem.
  2. Oczyszcza organizm i wpływa na lepszą pracę nerek. Woda zagęszcza mocz dzięki czemu nerki lepiej pracują, a razem z moczem wypłukiwane są zbędne produkty przemiany materii.
  3. Poprawia trawienie. Nawodnione narządy wewnętrzne lepiej funkcjonują a ich praca jest przyspieszona. Picie wody powoduje lepsze ukrwienie jelit. Poprawia również działanie enzymów układu pokarmowego oraz zwiększa ilość soków trawiennych
  4. Reguluje temperaturę ciała. Termoregulacja jest bardzo ważnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki dobremu przewodnictwu cieplnemu reguluje temperaturę ciała i chroni nas przed przegrzaniem.
  5. Reguluje prace układu sercowo-naczyniowego. Picie wody rozrzedza krew i spowalnia ciśnienie krwi. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powstania skrzepów i wystąpienia zawału serca lub udaru.
  6. Poprawia koncentrację. Mózg składa się w 86% z wody. Jego prawidłowe funkcjonowanie bez odpowiedniego nawodnienia jest niemożliwe.
  7. Poprawia wydolność podczas ćwiczeń fizycznych. Mięśnie składają się w 70% z wody. Woda nawadnia mięśnie, transportuje do mięśni tlen i substancje odżywcze.
  8. Przeciwdziała również przed innymi dolegliwościami jak np.: bóle głowy, zaparcia, obrzęki.

Zwracaj uwagę na to co pijesz.

Większość z nas sceptycznie podchodzi do picia wody. Zamiast tego chętnie sięgamy po słodkie napoje. Nie jest to najlepsze pomysł. To prawdziwa “bomba” cukru dla naszego organizmu! Większość kolorowych słodkich soków zawiera ogromne ilości cukru. Nie pomoże nam to niestety schudnąć, a na dodatek może powodować wiele innych problemów zdrowotnych. Cukier jest zwiastunem problemów – począwszy od otyłości, przez choroby serca, zmęczenie i osłabienie. Odczuwasz pragnienie? Lepiej postaw na wodę lub zieloną herbatę.

Woda gazowana czy niegazowana?

Panuje powszechna opinia że zawarte w wodzie gazowanej CO2 wpływa niekorzystnie na zdrowie. Informacja ta nie została jednak potwierdzona żadnymi badaniami naukowymi. Istnieje kilka przeciwwskazań do spożywania wody gazowanej. Nie powinny po nią sięgać:

  • kobiety w ciąży oraz małe dzieci
  • osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego oraz ze skłonnością do wzdęć
  • osoby z problemami żołądka

Jeśli jesteś jednak zwolennikiem wody gazowanej i nie masz żadnych z przeciwwskazań do jej spożywania nie ma powodu żebyś z niej zrezygnował.

Woda niegazowana jest najlepszym rozwiązaniem. W zależności od upodobań można wybrać wodę o różnym stopniu zmineralizowania.

Jeśli nie lubisz smaku zwykłej wody możesz ją urozmaicić dodając do niej np.: limonkę, cytrynę, świeżą miętę, maliny, lub miód.

Ile wody i kiedy?

To jaką wodę wybierzesz jest kwestią drugoplanową. Najważniejsze, aby nie była to woda dodatkowo słodzona. Należy również pamiętać by wypijać około 2 litrów wody dziennie w odstępach czasowych. Norma ta jest jednak zależna od wieku, masy ciała, warunków atmosferycznych oraz poziomu aktywności fizycznej w naszym życiu. Podczas uprawiania sportu lub w bardzo upalne dni 2 litry mogą okazać się niewystarczające.

Pijmy wodę! Pomoże ona nie tylko poprawić nasz wygląd, ale zapobiec wielu chorobom. Wydłuży też nasze życie i polepszy jego jakość.

Polecamy połączenie picia wody z optymalną dietą. Dieta pudełkowa w Trójmieście, to świetny wybór. Dobre zdrowia i rezultaty w postaci dobrego samopoczucia i smukłej sylwetki.